Comportamentul oamenilor în ceea ce privește sustenabilitatea este într-o continuă schimbare. Conform specialiștilor din industrie, una din zece piese vestimentare achiziționate în 2024 va fi second-hand. Ca o concluzie, moda sustenabilă reprezintă un trend care începe să câștige tot mai mult teren.
Această schimbare semnificativă în comportamentul de cumpărare al oamenilor nu ţine doar de faptul că hainele second-hand sunt mai accesibile ca preţ decât cele noi, dar reflectă şi o creștere semnificativă a conștientizării asupra impactului pe care industria modei îl are asupra mediului înconjurător și asupra societății în ansamblu.
În 2024 vânzarea de haine second-hand va crește cu 33% față de anul precedent
Conform raportului anual ThredUp, în 2024 vânzarea de haine second-hand va crește cu 33% față de anul precedent, pentru ca în 2027 să valoreze 350 de miliarde de dolari, dublu față de cât este în prezent. Reprezentanții Organizației Humana People to People explică de ce întâmplă acest lucru și cum am ajuns în situația ca anul acesta 10% din tot ce se cumpără ca produs vestimentar să fie din magazine second-hand.
”Să cumperi din magazinele second-hand nu mai este demult o decizie ce ține strict de buget. Într-adevăr, poți cumpăra haine de calitate la prețuri foarte atractive, dar decizia publicului, în special a tinerilor, ține acum din ce în ce mai mult de rațiuni etice. Conform celui mai recent studiu ThreadUp, în 2024, 10% din totalul hainelor achiziționate la nivel mondial vor fi second-hand, o creștere cu 33% față de 2022. Am realizat, la rândul nostru, un sondaj printre cei care au achiziționat haine second-hand în magazinele Humana din România, iar 23%, adică aproape 1 din 4 cumpărători, au declarat că știu cât de mult poluează producția de haine noi și că vor să contribuie în acest fel la protejarea planetei. Aproape 60% din cei chestionați au mărturisit că preferă să facă smart shopping în magazine second-hand, produsele fiind de calitate și ieftine. Restul, 13%, au spus că le place faptul că găsesc haine în diverse stiluri, inclusiv vintage, modele care nu mai sunt disponibile în magazine și că își pot construi singuri un stil unic”, declară Rodica Bulăceanu, reprezentant al Organizației Humana People to People, citată de ziarul Adevărul.
Citește și: Francezii primesc bani de la Guvern dacă își repară hainele sau încălțămintea
Generația tânără, sunt din ce în ce mai atenți cu mediul înconjurător
Conform studiului ThreadUp, piața textilă second-hand va crește, în următorii 3 ani, de trei ori mai repede decât cea a hainelor noi. Acest fapt este pus, de Humana People to People, și pe seama conștientizării impactului pe care producția de haine noi îl are asupra mediului înconjurător.
”Oamenii, în special generația tânără, sunt din ce în ce mai atenți cu mediul înconjurător și își adaptează obiceiurile de consum în acest sens. Știu că producția de haine noi implică utilizarea unor cantități mari de apă, energie și resurse naturale, precum și emisii de carbon. Apoi, achiziționarea de haine second-hand ajută și la reducerea cantității de deșeuri textile. Humana People to People salvează, prin colectare, haine care ar fi putut ajunge deșeuri și, în urma unui proces profesional de sortare și curățare, cele care se află în condiții foarte bune primesc o nouă viață, putând fi achiziționate în magazinele proprii. Cele care nu sunt potrivite pentru reutilizare, nu devin deșeuri textile. Prin parteneriatele strategice pe care le avem cu agenții economici, textilele nevândute în magazinele Humana merg către fabrici unde sunt reciclate si, într-un procent foarte mic, folosite pentru recuperarea energiei.
Citește și: O persoană aruncă 11 kilograme de haine anual. Unele chiar nepurtate
Nu în ultimul rând, în magazinele second-hand, ei descoperă piese unice și originale, care se diferențiază de trendurile efemere și de producția de masă. Moda sustenabilă nu este doar o tendință pasageră, ci un pas esențial către un viitor mai responsabil și mai durabil pentru industria modei”, adaugă Rodica Bulăceanu, reprezentant al Organizației Humana People to People.
Producția unui singur tricou din bumbac necesită 2,7 tone de litri de apă, cu care un om ar trăi 2 ani și jumătate
Motivele pentru care mulți oameni cumpără haine second-hand
- Producția de noi materiale textile necesită un consum anual de apă enorm, de 93 miliarde de m³, care ar fi suficient pentru nevoile domestice a peste 1,7 miliarde de oameni.
- Producția unui singur tricou din bumbac necesită 2,7 tone de litri de apă, cu care un om ar trăi 2 ani și jumătate.
- Pentru materialul textil de denim al unei singure perechi de jeans se folosesc până la 10 tone de apă, cât i-ar ajunge unui om să trăiască timp de 5 ani. 1,8 miliarde de perechi noi de jeans se vând anual în toată lumea.
- Industria textilă este responsabilă de 10% dintre emisiile de gaze cu efect de seră ale planetei.
- Se folosesc 48 de milioane de tone de petrol anual pentru producția și transfortul produselor textile.
- Se exploatează 86 de milioane de hectare de teren agricol, cât teritoriile Germaniei și Spaniei la un loc, pentru producția materialelor textile.
- Cu fiecare piesă de îmbrăcăminte second-hand cumpărată, evităm, în medie, emisia a 3kg de CO2 aferentă producției unei noi piese vestimentare similară.
Organizația Humana People to People se implică în colectarea și sortarea hainelor ce nu mai sunt utilizate și reintroducerea în circuitul comercial a celor conforme. Anual colectează peste 100.000 de tone de haine din toată Europa, pe care le salvează de la a ajunge deșeuri care poluează mediul înconjurător. Acestea sunt trecute printr-un proces profesionist de sortare și o mare parte dintre acestea primesc o nouă viață, ajungând la oameni pentru a fi purtate în continuare.